måndag 4 juni 2007

Hedgefonder

Hedgefonder verkar vara hett just nu. Man kan läsa om dem överallt. I dagens DI hade som också ett par artiklar om ämnet. Högtryck för hedgefonder och KOMMENTAR: Fonderna är här för att stanna.

Hedgefonder har friare placeringsregler än traditionella fonder och ska därför ha bättre möjligheter att gå med vinst, även om börsen går ned. Som kompensation för de höga vinstmöjligheterna, tar fondförvaltaren ut höga avgifter på överavkasningen. Förvaltningsavgiften är alltså kraftigt prestationsberoende.

Själva konceptet tycker jag är spännande, men hedgefonderna verkar inte överlag ha presterat så otroligt bra på den sista tiden. I DI kan man läsa att förklaringen är att volatiliteten på börsen är så låg att det är svårt att hitta bra investeringsobjekt.

Någonting annat som varnas för, är att många hedgefonder har startat nu under uppgången, och att det är svårt att veta hur de kommer att prestera när det börjar gå utför på börserna.

Wikipedia kan man läsa att Europeiska Centralbanken förra sommaren uttryckte att hedgefonderna var farligare än fågelinfluensan. I och med att de populäraste hedgefonderna börjar ha en allt mer likriktad investeringsstrategi, kan de förstärka en eventuell ekonomisk negativ trend som kan utlösa en finansiell chock. I och med att hedgefonderna även får belåna sina investeringar och ofta har en hög belåningsgrad, skulle även bankvärlden få sig en hård törn i ett sådant scenario. I och för sig bröt ju aldrig fågelinfluensan ut på allvar, så inte vet jag om man ska gå omkring och oroa sig att hedgefonderna utlöser en börskrasch heller.

Personligen skulle jag nog kunna tänka mig att investera i hedgefonder, men Nordeas hedgefonder har inte riktigt presterat så bra att de lockar mig ännu.

1 kommentar:

Anonym sa...

Om jag hade varit dig hade jag startat min egna hedge fund, satt en skarp hjärna på trading bordet och sedan kollekterat fees på andras pengar. Varför ens tänka på att investera i någon annans party? För det första: ingen insikt, för det andra ingen kontroll. Så långt ifrån smart man kan komma.