fredag 8 juni 2007

Seminarium: Ett rikare liv

Ikväll har jag varit på Balansekonomi:s seminarium "Ett rikare liv". Vi var tio personer som hade sökt oss till Färögatan i Kista. Pia Nyholm höll en kort introduktion och efter det tog Charlie Söderberg, känd från TV-programmet "Lyxfällan" över.

Vad fick vi då för våra 200 kronor? En kaffe och lite mer än en och en halv timme inspiration. Vid ett tillfälle frågade Charlie om vi gillade kladdkaka och jag hoppades verkligen att han skulle trolla fram en bricka med kladdkaka åt oss (jag kom direkt från jobbet och hade inte hunnit äta), men "tyvärr" var det bara för att illustrera ett exempel som han frågade.

Hur som helst tycker jag att seminariet var värt pengarna. Charlie gav oss tio punkter för att nå ekonomisk frihet, kryddat med en hel del aforismer och några anekdoter. Lite kände jag igen från Robert Kiyosaki's "Rich Dad, Poor Dad". Föreläsningen flöt på bra och det blev aldrig tråkigt.

De tio punkterna är inte en komplett lösning utan mera som verktyg som du själv måste lära dig att använda. Jag fick en känsla av att några av oss hade förväntat sig något mera konkret för att lyfta sin ekonomi, men det var ju inte ekonomisk rådgivning vi var där för utan för att bli inspirerade att ta tag i vår ekonomi själva. Seminariet handlade alltså mer om vad man borde ändra hos sig själv än vad man borde ändra i sin ekonomi.

För de som inte känner sig redo att själva ta steget mot en bättre ekonomi än, har ju Balansekonomi även andra tjänster och utbildningar som kan hjälpa en på vägen. För er som är rik/snålbloggare kan det hända att seminariet inte skulle ge så väldigt mycket nytt, såvida ni inte bara anmäler er för att försäkra er om att ni är på rätt spår. Seminariet kanske riktar sig mer mot de som ännu inte hittat rätt linje ännu.
------------------------------
Det här var mitt antagligen sista inlägg före semestern. Jag återkommer efter den 9:e juli. Därmed önskar jag er en varm och skön försommar. Det ska jag i alla fall ha! På återskrivande.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack själv ! Önskar dig en trevlig semester och att du kommer igen med fler inlägg senare i sommar.

Anonym sa...

Långt kvar till 9 juli ;) En mindre blogg att läsa närmaste månaden :(

Hoppas du får det riktigt fint på semestern! Själv har man ett par veckor kvar tills man får sin efterlängtade semester...

Mvh Kristian

Anonym sa...

Haha det låter nästan som att personerna som höll i seminariet är de som blir rikare =)

Cristoffer sa...

Känns inte rikgit som det vara störr einvesteringstips som gavs eller? Mer typ köp aktier som ger utdelinng då kan du tjäna pengar på dessa...