torsdag 6 september 2007

Att starta aktiebolag

Jag har en återkommande tanke om att konvertera mina privata investeringar till ett aktiebolag. För att starta ett aktiebolag i Finland behövs ett startkapital på €2500. Fonder funkar fint som kapital, så länge värdet inte sjunker under €2500. Jag skulle skriva i ansökan att verksamhetsområdet var värdepappershandel samt webdesign och webbaserade tjänster. Då skulle jag eventuellt kunna börja extraknäcka med webrelaterade saker utan att behöva ändra verksamhetsbeskrivning senare (vilket kostar).

Jag skulle stå som ensam aktieägare, vilket betyder att hela kapitalet fortfarande i princip var mitt. Istället för lön, skulle jag ta ut skattefria dividender, plus att jag förutsätter att jag skulle kunna köpa verksamhetsrelaterade varor skattefritt; t.ex. datorer, finanslitteratur och representabla kläder. Sådana grejer skulle räknas som företagets inventarier och beräknas ha en värdeminskning, men den räknar jag kallt med att investeringarnas värdeökning skulle täcka. Avskrivningen kan man ju också variera från år till år.

Jag kan tänka mig att det kanske finns nåt som jag har missat när jag utarbetat planen, men jag inbillar mig att det skulle kunna funka ungefär som ovan. I längden tror jag nog att det skulle kunna löna sig att ha ett eget företag.

Fördelar och nackdelar jämfört med att fortsätta med privat fondsparande:

-Kostsam och lite krånglig registrering av företaget.
-Kan vara tvungen att skjuta till kapital om investeringarna slår snett.

+Om företaget tjänade pengar på tjänster skulle jag kunna ta ut skattefria dividender istället för skattepliktig lön.
+Jag skulle kunna köpa verksamhetsrelaterade prylar momsfritt.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Är utdelningar skattefria i Finland ? I Sverige beskattas de med 30%. Dessutom beskattas de inne i bolagen - duubelbeskattning.

Jack of all Trades sa...

Skattereglerna är snåriga, men om jag tolkar dem rätt, gottskrivs bolagsskatten delägarna så att den "nollar" kapitalskatten. Ingen dubbelbeskattning i det här fallet alltså...

Anonym sa...

samma regler gäller väl i Finland som Sverige med att kläder litteratur etc inte är avdragsgillt om det inte är nödvändigt för verksamheten. Kostymer o andra kläder som går att använda privat torde vara verksamhetsfrämmande.
Finländsk skattelagstiftning ger inte rätt att kvitta bolagskatt mot kapitalskatt......

Jack of all Trades sa...

Men vem bestämmer vad som är nödvändigt för verksamheten? Om jag behöver representabla kläder för att möta potentiella klienter, kan man väl inte argumentera att de skulle vara verksamhetsfrämmande för att jag eventuellt skulle kunna använda dem på fritiden? Då skulle ju inte en bilmekaniker heller ha rätt att dra av ett blåställ i skatten, eftesom han eventuellt skulle kunna använda det när han reparerar sin privata bil hemma på gården en söndageftermiddag.

Som ägarföretagare kan man ta ut skattefria dividender upp till 9% av företagets matematiska värde per år så länge summan inte överskrider 90 000 euro. Av den summan som överskrider 90 000 euro är 70% skattepliktig.

Anonym sa...

Starta investmentbolaget på Cypern. Ingen bolagsskatt.
Kostar ungefär lika mycket som ett AB i Sverige på löpande basis att underhålla. Inget aktiekapital behövs.

Anonym sa...

Enligt svensk rättspraxis torde kostym inte vara avdragsgillt (för personer intresserade av svensk rätt). Bara i de fall det handlar om skyddskläder/-utrustning eller "kläder som icke kan tänkas användas i privat bruk" är det avdragsgillt. Det är alltså hårda krav.

Inte heller finanslitteraturen, nödvändigtvis. Jämför med det fall då en sjuksköterska ålades förmånsbeskattning för av arbetsgivaren betald prenumeration på någon slags medicinsk tidsskrift.
Huvudregeln är att det ska vara oumbärligt för företaget att den anställde har tillgång till den ifrågavarande saken (ex. tidningen), och att det ska utgöra ett obefintligt värde för den anställde själv, i egenskap av privatperson.
Gränsdragningen är svår.

Jaja, nu fick ni lite info iaf.

Anonym sa...

Dessutom, vad svensk rätt anbelangar, finns bestämmelser om fåmansföretag i 56-57 kapitlen inkomstskattelagen. Dessa innebär att man inte kan plocka ut utdelning hur som helst. Den del av utdelningen som överstiger max-tak enligt beräkning enligt 57 kap. måste beskattas som lön.

Anonym sa...

1. Ej krångligt.
2. Varför int starta UK Ltd bolag som bara kräver 13 pund i aktiekapital? Vem vill binda upp så mycket som 100.000 kr bara för att någon byråkrat anser det säkerställa framtiden för bolaget? Korkad idé enligt många skarpa entreprenörer bör jag påpeka.
3. Ja, ett bolag är en bra grej ifall du har en affärsidé som du snabbt kan rulla ut på global skala och sedan sälja av väldigt dyrt.

Varför driva ett bolag mer än nödvändigt när man i själva verket kan dra in mångmiljonerna på max 3 år, sätta de på private banking och kollektera en trygg liten ränta varje år? Märk väl: inkomst utan ett dyft av mer arbetsinsats.

Sunt förnuft.