måndag 10 september 2007

Det går segt

Just nu är jag ganska otålig. Fonderna står och stampar på stället. Antagligen har jag för mycket fritid, när jag sitter och irriterar mig på att fonderna inte stiger från dag till dag.

Eufex' fonder har en minimi-investeringssumma på €500. Fonden som jag fastnade för hade en minimigräns på €1000. Planen jag hade tänkt ut var att jag skulle investera €115 i Nordeas fonder varje månad, och sedan, efter att totalvärdet översteg €1000 och tillfället var passligt, skulle jag sälja dem och köpa fonder med högre avkastning från Eufex.

För tillfället har jag köpt fondandelar för €1000 hos Eufex, men inte sålt några Nordea-fonder. Jag tänkte att jag kan ju lika bra behålla Nordea-fonderna tills jag faktisk behöver den där tusenlappen som jag tog från lönekontot. För tillfället ser det rent av ut som om jag inte ens kommer att sakna den. Det skulle ju vara bra om jag kunde öka på investeringarna permanent med den.

Nu skulle det i alla fall sitta med en liten värdeökning i portföljen, så kanske humöret skulle stiga med den.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är som att tro på Tomten. Fonder är inte designade att göra dig rik. Det är en plats att placera pengarna medans man försöker hitta något som ger mer avkastning. Problemet är att de flesta är skattetyngda. Så de är en stor börda rakt av. Håll dig undan de och sätt de arbetslösa slantarna på SBAB konto eller liknande.

Ett tips är att istället samla ihop mninst en mille och sätta det hos privat banking. Begär 4% garanterad ränta per år så har du en massa passiv inkomst på ett bräde.

Sedan är det bara att bli aktiv som satan och dra in slantar som du, skattat och klart, för över till private banking till samma överenskommelse.

Att fler inte gör detta är intressant. Kanske känner de inte till det. Men nu vet du. Kontakta närmaste storbank and get busy.