tisdag 4 september 2007

Hur långsiktigt ska man tänka?

Nu har jag gjort mitt första fondköp genom Eufex. Lite besviken är jag på att det tog fyra bankdagar från att jag förde över pengarna tills att jag fick bekräftelse på att jag faktisk hade fått fondandelar för dem, men annars fungerade det någorlunda smidigt.

Igår lade jag upp lite kalkyler i Excel över hur mycket bättre en fond måste prestera för att det ska löna sig att byta sina andelar i en annan fond till den. Detta för att sätta upp en klar regel för mig själv, när det är dags att byta en sämre gående fond mot en bättre.

Fondbolaget tar ju oftast en inlösenprovision när man säljer. Sen kommer 28% kapitalinkomstskatt på vinsten och teckningsprovision när man köper den nya fonden. (Sverige har antagligen andra termer och skattesatser än Finland) Det betyder ju att investeringsbeloppet kan minska en hel del under bytet från en fond till en annan.

Den enda faktorn i mina uträkningar som är lite suddig, är hur långsiktigt man ska tänka. Om jag t.ex. säljer fondandelar för €1500 och efter skatt och utgifter skulle jag ha fondandelar för €1300 i den nya fonden, vad skulle vara ett lämpligt kriterium för att anse det vara värt mödan? Att fondandelarna enligt den beräknade avkastningen ska ha stigit tillbaka till 1500€ inom ett år? Två år? Fem år? Eller kanske snarare att det beräknade totalvärdet av de nya fondandelarna överstiger det beräknade värdet av de gamla fondandelarna efter en viss tidsperiod? Vad skulle vara en lämplig tidsperiod? Ett år verkar vara för kort. I mitt exempel visade det att en fond med 10% avkastning måste bytas mot en fond med 27% avkastning för att man skulle ligga +/-0 efter ett år. (storleken på provisioner och vinstandel påverkar detta till stor del)

Hur som helst bygger ju kalkylen till stor del på framtidsspekulationer, men det gör väl de flesta investeringar med lite högre avkasning. Vad för kriterium skulle ni sätta för att anse ett fondbyte lönsamt?

Inga kommentarer: