tisdag 7 augusti 2007

Google PageRank

Ni får ursäkta att jag tagit ett steg från det (nästan) rent ekonomiska ett tag. Det är bara det att jag lär mig så mycket nytt i och med mitt nya projekt. Vad jag har upptäckt är att det finns en definitiv fördel med att ha sin blogg på blogger/blogspot. Google har nämligen ett mått kallat PageRank (PR), som visar hur populär en domän är. PR sträcker sig från 0 till 10, där 0 är sämst och 10 bäst. Din PR bestäms av hur många länkar det finns till din domän och vilken PR de domänerna har som länkar till dig. Ju fler högkvalitetssajter som länkar till dig, ju högre PR har du.

Vad har du för nytta av PR då? Jo, ju högre PR du har, ju snabbare hamnar dina inlägg i Googles index. Blogspots PR är 9, och därmed verkar det vara så att alla som har en blogg på blogspot får samma PR. Med en PR på 9, hamnar dina inlägg i Google på mindre än ett dygn. För närvarande kommer ungefär hälften av besökarna till "Se mig bli rik" från Google.

Min nya blogg dock, som inte har en enda länk till sig, har en garanterad PR på 0. Fast den funnits där i en vecka finns inte ens domänen i Google än, medan inlägget jag gjorde här igår finns där.

Så slutpoängen är att om man vill ha snabb och gratis exponering, är blogger/blogspot ett mycket bra alternativ. Väljer man att använda egen domän och annan hosting, får man nog räkna med att arbeta mycket hårdare med sin marknadsföring.

EDIT: Jag har blivit uppmärksammad på att PageRank inte är orsaken till att man hamnar så snabbt och högt i Google med en Blogspot-blogg. Jag återkommer om jag får reda på vad orsaken skulle kunna vara.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, det stämmer inte. Bara för att man har en blogg på blogspot.com får den inte PR 9. I sådana fall skulle PageRank vara meningslöst.

Du kan prova att titta på någon liten och okänd Blogger-blogg, och se att PR är mycket lägre än 9.

Anonym sa...

Förresten, din Blogger-blogg har PR 0.

Jack of all Trades sa...

Ja... Hm... Kanske jag var lite hastig med antaganden där. Det kan väl hända att jag får revidera den här posten lite.

Men om jag då har PR0, vilket jag inte betvivlar att du har rätt i, hur kommer det sig då att mina inlägg indexeras så snabbt (mindre än 24h) och rankas så högt (t.ex. 7:e plats för "folkia") i Google? Jag läste någonstans att för sajter med PR4 eller PR5 kan det ta 24-72 timmar innan de indexeras i Google.

Om det inte har med PR att göra, finns det ju i alla fall uppenbarligen en klar fördel med att ha sin blogg på blogspot. Skulle vara roligt att veta vad det beror på. Kanske bara det att blogspot ägs av Google?

Tack i alla fall för rättelsen!

Admin sa...

En vild gissning är att blogspot-bloggar hamnar högt på googlesökningar för att google äger blogspot!

Admin sa...

(Och google vill att alla ska ha blogspot istället för andra blogplattformar, såklart, så de gör vad de kan för att blogspot ska vara attraktivt och andra bloggar oattraktiva. Exempelvis kan man inte skriva in en länk till en annan blogg än blogspots om man skriver kommentarer i blogspot-bloggar.)

Anonym sa...

FK: Jo,det kan man, om man väljer "Identity: Other".

Jack of all Trades sa...

Finanskvinnan,
Jag misstänker nog att det är som du säger. Google "boostar" säkert Blogspot i sökmaskinen bara för att de är dess ägare.

Admin sa...

Kaboing: Nej, inte om man har blogg.se i alla fall. Då kan man skriva in det, men man ser inte att kommentatorn länkar till en blogg och kan inte klicka på namnet för att komma dit. Samma resultat som om man inte skrivit in en länk alltså.

Möjligt att det går med andra sidor!

Lasse Frey sa...

Google pagerank test Bra ställe att kolla din pagerank om du inte vill installera google toolbar

Anonym sa...

...please where can I buy a unicorn?

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Unknown sa...

Hej!

Det är för att Google pingas direkt när du postar in ny bloggpost på Blogspot.