torsdag 9 augusti 2007

Vilka fonder stiger när börsen faller?

Mina fonder rasar som så många andra, men ändå oroar jag mig inte särskilt mycket. Än.

I alla fall är det ju intressanta tider för det är ju nu, under en rejäl nedgång som man får reda på vilka fonder som fortsätter att prestera. Jag tittade efter vilka fonder som har gått på plus den senaste månaden. Som vanligt är det ju bara Nordeas fonder som jag studerar.

Bäst har två obligationsfonder gått. De ligger just över 2% plus, båda två. En global aktiefond har lyckats hålla sig över nollstrecket och alla andra som inte ligger på rött är räntefonder. Det är alltså tydligen ränte- och obligationsfonder man ska satsa på när det barkar på börsen.

Om det sedan verkligen lönar sig att sälja alla sina aktiefonder och återinvestera i ränte- och obligationsfonder är ju en annan fråga.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tror inte det är läge att byta till Obli./Ränte fonder ännu. Visst, det går segt och upp och ner nu... Men jag avaktar, skulle det gå back 2 veckor i följd så byter jag nog.

Jack of all Trades sa...

Som det känns nu, kommer jag att hålla mina fonder. Börsen återhämtar sig ju alltid förr eller senare. Brukar dom inte säja att det är när det är ras som man ska köpa?

Anonym sa...

Precis, det är ju i nergång man ska köpa. Börsen återhämtar sig alltid, förr eller senare. Att vi sedan nog inte kommer få uppleva en börsfest likt tidigt 2000-tal är en annan historia.

Hursomhelst, jag är glad att jag satt kvar nu när det vänder igen....(tillsvidare)

Jack of all Trades sa...

Mina fonder har också börjat klättra igen. Nu sitter jag och klurar på vad jag ska investera i den här månaden.