måndag 13 augusti 2007

När det inte lönar sig att snåla

Det finns ju vissa lägen när det inte lönar sig att snåla. En sak som jag aldrig kompromissar med är min hälsa.

När det gäller mat tycker jag att man borde vara beredd på att lägga ut nån krona extra på nyttigare mat. Jag har inget emot att köpa det billigaste märket av t.ex. nudlar eller makrill i tomatsås, men jag köper Seltin istället för salt och Becel istället för vanligt margarin, kosta vad det kosta vill.

Även när det gäller kläder, och då främst skor, har jag lärt mig att det inte är värt att försöka spara en slant på att gå ner i kvalitet. Handlar det om vanliga kläder, som man bara har för att se snygg ut, eller för att inte behöva gå naken, spelar det inte så stor roll, men handlar det om funktionella kläder, som ska vara vatten- och/eller vindtäta eller varma, så sätter jag nog alltid kvaliteten framför priset.

Finns det något annat som det inte lönar sig att snåla med?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Resväskor. De tar mycket stryk när man reser och det kan vara värt att lägga till en slant för att få en väska som är lätt att hantera (väger inte så mycket i sig själv, har bra hjul, är proportionerlig mot dig så att du kan rulla och lyfta den bekvämt). Dessutom är det en sak som inte är särskilt modeberoende och som man har i ett antal år.

Köksbordskapitalisten sa...

Pasta... därför att märkespasta (Buitoni och Barilla) i sig inte kostar särskilt mycket och håller oändligt högre kvalitet än de flesta billigsorterna.

Kaffe... därför att det dricker man för att det är gott och billigsorterna uppfylller i regel inte det syftet.

Jack of all Trades sa...

Anna,
det har du rätt i. Jag har en vanlig nylonväska nu och den börjar bli ordentligt sliten, och inte skyddar den innehållet heller. Jag borde nog satsa på en med hårt hölje, hjul och ett rejält utdragbart hantag.

Köksbordskapitalisten,
Pasta har jag inte så stor skillnad med, men kaffe stämmer ju faktiskt. Jag har druckit Euroshopper-kaffe några gånger och det smakar ju helt annorlunda jämfört med "våra" kaffesorter. Fast i och för sig kanske det bara beror på att det är producerat längre ner i Europa. De verkar ha en annan åsikt om vad kaffe ska smaka där.

Tobbe sa...

I matväg vet jag inte men i mitt fall snålar jag inte då jag köper tekniska prylar. Tex. datorer mobiler etc. För att köper jag det billigare bara för att det är billigare slutar det med att jag säljer det på blocket månaden efter för att jag verkligen vill ha de där extra funktionerna och på kuppen går jag back x antal tusen kronor.

Jack of all Trades sa...

Jo, ska man köpa teknik gäller det ju att köpa nåt med alla de funktionerna man vill ha. Annars kommer man bara att sitta och sura över det senare.

Jag köper ibland ännu teknik av billiga eller okända märken, men jag har t.ex. lovat mig själv att aldrig mer köpa nåt av Philips, för jag har haft så mycket problem med deras produkter tidigare.

Anonym sa...

Varför använder du Seltin??? Om du nu tror att salt är farligt, vilket det inte är, så finns det billigare och bätter alternativ än Seltin. Jozo Mineralsalt med jod har marknadens lägsta natriuminnehåll i ett salt, och detta till ett bättre pris än Seltin. Sen smakar det bättre också.
Sen har dom Havssalt Natriumreducerat som är en mineralsaltsblandning som baseras på havssalt. Lite mer premium och annan smak/känsla. Själv kör jag Maldon flingsalt men min mamma använder Jozos två varianter som är mycket bättre.

Anonym sa...

Att snåla överhuvudtaget är korkat. Ingen person hade behövt snåla ifall de förstod sig på:

A. Köpa med pengar man har (inte överkonsumera).
B. Förstår hur man tjänar en massa pengar.
C. Förstår vikten av att inte sätta allt ägande och ansvar på sig själv utan sprida ut det på andra.

Att bli rik kräver att man tänker tvärtom mot massan. Hur blir man rik? Genom att agera orädd när andra är rädda och agera rädd när andra är orädda. Många spottar runt dessa ord som gospel, men ingen verkar ha vettet att faktiskt följa de råden också. Ganska skojigt att man själv gör det.