torsdag 16 augusti 2007

Varför jag inte oroar mig för nedgång på börsen

De flesta experter brukar råda till att investera på lång sikt. Det rådet har jag följt. Daytrading och bli-rik-snabbt är inget för mig.
Jag har lånat en bild från Wikipedia och modifierat den lite för att visa er något som jag tycker att är ganska intressant. (Klicka för större och skarpare bild)


Bilden föreställer tre av de största indexen från 1975 och framåt, och jag har märkt ut tre av de största krascherna under samma tid. För någon som investerat kortsiktigt skulle vilken som helst av dessa krascher kunna varit ödeläggande, men för en som investerar långsiktigt och diversifierar sina investeringar innebär en krasch endast en tillfällig uppbromsning i tillväxten.

Som ni ser har indexen återhämtat sig från alla krascher bortsett från NASDAQ, som förtfarande ligger långt under tiden för IT-bubblan, fast den borde ju aldrig ha fått hända. Den orsakades till stor del av korruption och övervärderade aktier, och de som råkade mest illa ut där var nog inte långsiktiga investerare, utan folk som förblindats av pengarna och försökte hoppa på bli-rik-snabbt-tåget.

Så kära medinvesterare, andas lugnt och räkna till tio. Du kanske har en klump i halsen idag, men om ett år eller två kommer du antagligen att ha glömt det hela. Och skulle så inte vara fallet så har du i alla fall nån att skylla på. Mig!

4 kommentarer:

tinajo sa...

Så bra, det är precis så jag ser det också men du fick ju det att se ännu klarare ut. :-)

Anonym sa...

Lite kul analys, den köper jag direkt :-)

Cristoffer sa...

Instämmer till fullo!

Anonym sa...

Tjusig bild! Hoppas den stämmer också! =) Har ingen anledning att tro att den inte gör det dock, man ska bara inte lita på allt man läser på internet...

"Experterna" är väl ganska eniga nu om att det inte rör sig om någon övervärdering av börsen för tillfället. Kan nog ändå sjunka en bit till på kort sikt, men inom ett par år är börsen nog uppe och nosar på ATH igen.

Jag inkasserade en förlust här om dagen i hopp om att göra det på botten, vi får se om det blir så. Annars blir det ännu bättre köplägen framöver!