fredag 27 juli 2007

Att bli rik på sin blogg

Tja, rik tror jag nog aldrig att jag kommer att bli på att blogga, men någon slant här och där har man möjlighet att tjäna. Det känns som att det egentligen är tid att skaffa ett eget domännamn och en bloggplatform i stil med Wordpress, men jag är lite nojig om att byta.

Jag har tidigare haft en resedagbok på nätet med egen domän. Trots mina försök att registrera den i olika sökmaskiner och i olika webbkataloger, var det just aldrig någon mer än min närmaste släkt ock bekanta som hittade dit. Jag lade till AdSense-annonser och på åtta månader tjänade jag $0,30. Jag tjänar ungefär lika mycket i snitt per dag på den här bloggen. Det är ju fortfarande en mycket blygsam inkomst men om jag inte räknar helt fel är den i alla fall 24 000% högre än för resedagboken, och jag tror att det till stor del har att göra med blogspot-domänen.

Det är därför jag är nojig om att byta till egen domän och annan plattform; tänk om jag än en gång försvinner in i dimman? Vad är det för roligt att blogga om man vet att det bara är faster Beata och Jürgen på jobbet som läser den? Fast i och för sig kanske det skulle vara värt ett försök? Jag skulle ju alltid kunna komma tillbaka hit till min Blogspot om det inte funkade med den nya blogg.

Jag läste Jakobs inlägg om den gratis e-boken "Dags att lämna ekorrhjulet!" och kom att tänka på att jag faktiskt också har en läsvärd gratis e-bok liggande. Den är skriven av John Chow (på engelska) och finns att ladda ner här. Den handlar om hur du skapar en framgångsrik blogg och tjänar pengar på den. John Chow tjänar för närvarande mer än $10 000.- per månad på sin blogg (lite annat än mina futtiga $9).

Den viktigaste huvudregeln är att man måste vara intresserad av det man bloggar om. Skulle man inte vara beredd att blogga om det gratis, kommer man inte heller i längden att lyckas tjäna pengar på det. Ladda ner och läs!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack for intiresnuyu iformatsiyu

Anonym sa...

It agree, this remarkable message