måndag 16 juli 2007

Månadens passiva inkomster

Den 15: varje månad hade jag tänkt rapportera mina passiva inkomster. Den här månaden tjänade jag €28,33 och mina fondtillgångar bröt €1000-strecket. Plus 50 öre som jag hittade utanför tunnelbanan. Många bäckar små...
Alla mina tre fonder har gått bra. Den som gick bäst var Indienfonden, som gick upp med 6,77% den här månaden.

Eftersom jag hade semester förra månaden blev det ingen rapport och heller inga fondköp. Därför köpte jag imorse fonder för €230 istället för €115. Det blev en fond som satsar på aktier i tillväxtregioner. Den har ännu inte funnits i tre år, så Nordea har inte beräknat nåt Sharpe-tal för den, men jag har en känsla av att det är bra grejer. Aktieinnehavet är utspritt över hela världen så blir det en bubbla i Kina eller nåt annat hemskt, borde fonden inte påverkas allt för mycket.

Nu och då funderar jag på om jag borde bli kund hos Nordnet eller nåt liknande, men samtidigt är det ju bekvämt att ha allt på ett ställe. Och vad har jag för nytta av tillgång till ~700 fonder, när jag kan hitta helt bra avkastning bland de ~70 jag nu har tillgång till? Det finns ju både för- och nackdelar. Nå ja... Kanske jag byter i framtiden, men än så länge känns det som fördelarna skulle vara marginella.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror du tänker fel när du inte skaffar nätmäklare. Kombinationen nätmäklare och morningstars föndjämförelser är värt guld. Jag har bara fonder med 4- eller 5 i ranking och genom topplistorna har jag prickat in 3 av 5 fonder som gått bäst i år (Carlsson Asian Small Cap, Odin Maritim och Gustavia Balkan) Av storbankernas fonder har jag bara Robur Privatisering - den bästa globalfonden...

Jack of all Trades sa...

Jag kikade lite närmare på Nordnet nu, men det visar sig att finska Nordnet inte är lika förmånligt som svenska. I Nordea betalar jag €0,92 i förmedlingsavgift för ett vanligt månadsinköp. Nordnet.fi har en minimumavgift på €9. Svenska Nordnet kan jag inte registrera mig på, för jag har inget svenskt personnummer.

Kanske det ändå skulle löna sig i längden, fast sen är ju Nordnet.fi endast tillgänglig på finska, och jag är lite knackig på det, särskilt när det gäller fackspråk.

Nå ja, jag ska i alla fall fundera på det lite mer. Just nu räknar jag med att min årliga avkastning på samtliga fonder sammanräknade ligger på ca. 30-35%.