söndag 15 juli 2007

Enkelt grönsaksris

Finanskvinnan hade tidigare ett inlägg om grönsaksris i sin blogg, och nu tänkte jag bidra med med ett som jag testade idag. Det är en variant på ett recept som min fru fick av en bekant. Enkelt, gott, nyttigt och billigt.

Grönsaksris, 4 portioner (i verkligheten bara 2)
2 1/2 dl. dinkelris (för att Anna Skipper i "Du är vad du äter" säger att det är nyttigare än vanligt vitt ris.
1/2 påse (300 g.) wokgrönsaker
1 burk (2 dl.) Arla lätt creme fraiche med paprika och chili-smak

Koka dinkelriset med lite salt (1/2 tsk. kanske). Fräs grönsakerna. Sätt dem i samma kastrull och rör ner creme fraichen. Värm en stund i fall att creme fraichen fick röran att svalna. Salta efter behov. Klart!

Tänker du ställa till med en trerättersmiddag kan det eventuellt räcka till 4 portioner, men jag slevade gladerligen i mig hälften. Andra halvan blir middag i morgon. Om man räknar med två portioner blev det att kosta ca 12,- per portion, men det är för att jag är lite kinkig. Använder man vitt ris i flerkilosförpackning och wokgrönsaker från Euroshopper eller nåt liknande, kommer man nog en hel del billigare undan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag brukar laga liknande mat, men använder hellre keso istället för creme fraiche för att få en större mängd protein. Tycker också några skivor bacon är gott att blanda i, men jag försöker naturligtvis hälla bort onödigt fett.

Jack of all Trades sa...

Kanske jag borde testa med keso också. Huvudsaken är ju att det är enkelt att laga. Bacon försöker jag överlag hålla mig borta ifrån.