onsdag 25 juli 2007

Feedburner

Nu har jag integrerat Feedburner i bloggen. Det har länge stört mig att det bara finns en liten "Prenumerera på inlägg"-länk, längst ner på sidan, som är så gott som osynlig. Nu finns en mycket tydligare RSS-knapp ovanför Kiva-annonsen. Med Feedburner får man RSS-statistik och en mycket intressant sak tycker jag är att man kan få reda på hur många som prenumererar på ens RSS-feed.

För dig som är obekant med vad RSS är, kan man kort säga att det är ett sätt för folk att snabbt få reda på när du har publicerat ett nytt inlägg i din blogg. Inlägget skickas ut till deras RSS-läsare, och det kan vara intressant att veta hur många RSS-prenumeranter man har eftersom en del av dem kanske alltid läser dina inlägg genom RSS, istället för att besöka din blogg, och därmed inte syns i din besöksstatistik. Det finns flera gratis RSS-läsare att ladda ner från Internet, men vissa webb-läsare har också en färdigt integrerad RSS-läsare.

Feedburner tar ungefär 15-30 minuter att aktivera och integrera i sin blogg, och det är gratis. Den kan öka ditt besökarantal och dessutom håller Google på att betatesta "AdSense for feeds", vilket gör att du snart även kan lägga till AdSense-annonser i din RSS-feed.

Börja använda Feedburner nu! Och börja RSS-prenumerera på min blogg, om du inte redan gjort det!

2 kommentarer:

Köksbordskapitalisten sa...

RSS rockar!

För oss som gärna gör allt i webbläsaren, allt från chatta till att hantera kalkylark, finns också flera utmärkta webbaserade RSS-läsare. De två bästa är Bloglines, som jag använde fram till 2005, och min nuvarande favorit Google Reader.

Jack of all Trades sa...

Jag använder infoRSS, en extension till Firefox. Den gör att nya RSS-objekt visas nere i statusfältet, scrollande eller statiskt. Sätter man muspekaren över, kommer ett popup-fönster med texten och klickar man, öppnas inlägget i en ny tab.

För mig funkar infoRSS mycket bra, men är ganska krångligt att få den konfigurerad som man vill.