tisdag 10 juli 2007

Kassabok

Igår skaffade jag mig en kassabok. Ett par gånger tidigare har jag försökt hålla reda på min ekonomi genom att spara alla kvitton från mina inköp för att sen skriva in dem i ett budgetprogram när jag kom hem. Problemet var ju bara att jag konstant hade skrynkliga kvitton i alla fickor, plånboken blev bara fullare och fullare av bortglömda kvitton, och köpte jag t.ex. en varm korv på stan så fick jag ju inget kvitto. Undrar förresten vad korvgubben skulle säga om man krävde kvitto för en vurre?

Så det slutade båda gångerna med att jag hade fickorna fulla av skrynkliga papperslappar och ekonomikalkyler som inte stämde. Men nu har jag som sagt skaffat en kassabok. Jag är åter igen i Stockholm för ett par veckor och traskade in i bokhandeln för att köpa mig en liten anteckningsbok. Jag blev glatt överraskad över att se att det fanns färdiga kassaböcker i litet format, men jag insåg snabbt att de inte var värda pengarna.

Kassaböckerna i fickformat hade 32 sidor och kostade 29,-. En vanlig anteckningsbok i samma format hade 48 sidor och dessutom en mer slitstark pärm och kostade bara 20,-. Så jag köpte alltså en vanlig anteckningsbok och på en minut hade jag kopierat ett uppslag som jag kvickt memorerat från kassaböckerna. Sen var det bara att börja anteckna dagens utgifter och "inkomster":


Kassaboken är ju endast för att hålla reda på pengarna jag har på mig. Resten får jag ju genom kontoutdrag och kreditkortsräkningar. För kortköp kanske jag måste spara kvittona ännu, från sådana tillfällen när jag köper fler saker på en gång, så att jag får in varje utgift i rätt budgetkategori, men lite bättre koll på ekonomin ska förhoppningsvis min "lilla svarta" ge mig.

4 kommentarer:

Miljonaren sa...

Bra med kassabok, men du måste ju sänka dina kostnader om det ska vara någon mening. Både taxi och sushi! Ajaj

Anonym sa...

Jag kör Hembudget1.0 på datorn istället - sparar alla kvitton (även från korvgubben!) och för in dem på kvällen under sina respektive konton som mat, restuarang, tidningar, telefoni, internet, el, hygien, etc, etc.

Dessutom får jag snygg grafik med cirkeldiagram över utgifter och inkomster samt staplar för månadens resultat.

Nästa år ska jag kolla in GnuCash (vill inte ändra program mitt i året).

Jack of all Trades sa...

miljonaren, jag antog att nån skulle reagera över utgifterna, men taxiresan kan jag få ersatt från firman och sushin är mest för att jag ännu bor på hotell, så jag har inga matlagningsmöjligheter. Jag får lägenhet imorgon, så då lovar jag att bli mer ekonomisk. :)

anonym, jag har just skaffat mig AceMoney, som jag tänkte lägga upp min budget i. Måste bara lösa problemet med att en del utgifter och konton är i euro och andra i kronor.

Hans Johansson sa...

Hej
På sajten Överblick kan du köpa en pärm för att spara alla kvitton, fakturor osv. (Du kan ju givetvis skapa en likadan själv men det tar ju tid och är kanske förenat med resor ...).