torsdag 12 juli 2007

Cashflow 101

I DI läste jag om att Robert Kiyosakis brädspel Cashflow 101 har översatts till svenska. Spelet lär en hantera pengar och se sambandet mellan inkomster och utgifter. Jag har provspelat den engelskspråkiga PC-versionen några gånger, och kan väl erkänna att spelet skulle kunna förbättra ens ekonomiska kunskaper. Balansräkning är ett exempel på vad man får bekanta sig med. Överlag är spelet mycket inriktat på att tjäna pengar på fastighetsaffärer och hyresinkomster.

Som sagt är spelet är till viss mån lärorikt, men det är tyvärr inte särskilt roligt. Man får nog se det mer som ett inlärningsverktyg än ett nöje. I och för sig är det säkert lite roligare att spela med släkt och vänner än att spela mot datorstyrda råttor som jag gjorde. Sedan kan ju eventuellt brädspelsupplagan skilja sig från PC-upplagan på andra sätt.

En sak som jag tror att många reagerar på är att spelet kostar 1990 kr. Motiveringen är att det man får för pengarna är så mycket mer än vad man får om man köper ett annat brädspel. Förutom spelet får man 3 CD-skivor med Kiyosakis föreläsningar och dessutom får man ju ekonomisk kunskap som håller livet ut. Det bör dock nämnas att spelet inte är en helhetslösning mot ekonomisk inkompetens och inte heller garanterar att göra dig rik.

Problemet med spelet är ju som jag nämnde tidigare att det inte är så värst skoj. Det är ömsom tråkigt (när inga bra tillfällen att tjäna pengar dyker upp) och ömsom frustrerande (när du hankar dig fram med tre kostsamma barn och har förlorat jobbet fyra gånger, medan din motspelare lever i lyx och överflöd). Inte ens Donald Trump skulle ha en chans att vinna det här spelet om tärningen var emot honom. Fast man kan väl ta det som en påminnelse om att det verkliga livet inte alltid är en dans på rosor heller.

När du en gång lärt dig det som Cashflow 101 har att lära ut, kommer du antagligen inte att vilja spela det igen. Mitt råd skulle vara att köpa spelet, spela det med din familj tills ni alla kan det utan och innan och sälj sedan spelet vidare. Eller varför inte köpa spelet i bolag med ett gäng kompisar? För jag tror trots allt att Cashflow 101 har nått att lära ut, om du/ni råkar ha ett par tusenlappar över.

Cashflow 101 kan köpas från InnerSpace.

Inga kommentarer: