torsdag 26 juli 2007

Returrätt

Vi har alla gjort en dålig affär någon gång. Man kanske impulsköper något innan man jämfört pris och funktion med konkurrerande produkter, eller så kanske man tror att produkten är något den i själva verket inte är.

Tidigare har jag ibland, när jag gjort en dålig affär, bara gömt köpet längst in i garderoben och försökt förtränga alltihop. Man känner sig dum och anser att man får skylla sig själv. Man försöker intala sig att man kanske ändå kan få nytta av grejen i framtiden, eller kan ge bort den till någon bara rätt tillfälle dyker upp. Oftast är ändå slutresultatet att man betalt surt förvärvade pengar för något som man inte har någon nytta av.

På senare tid har jag råkat ut för att både köpa fel produkt, och att impulsköpa en produkt till ett dåligt pris. Först köpte jag en skjorta i tron att den var långärmad bara för att upptäcka att den var kortärmad när jag kom hem och packade upp den. Några veckor senare köpte jag en mp3-spelare för €89,- bara för att upptäcka att samma butikskedja erbjöd samma spelare på sin hemsida för €65,-. I båda fallen hade jag som tur var 30 dagars returrätt, och jag fick tillbaka mina pengar utan problem.

Jag tror att många också drar sig för att lämna tillbaka produkter för att det känns som de skapar extra bekymmer, men det är faktiskt inte så komplicerat och ännu har inte affärspersonalen givit mig några sura miner. Man lämnar tillbaka prylen, skriver på en returanmälan och får pengarna i handen. Ofta kan det stå på kvittot hurdan returrätt affären erbjuder (spara alltid, alltid kvittot!) men är du osäker på vad som gäller kan du läsa om vilka minimirättigheter du har som konsument här.

Ibland erbjuder affären en bättre returrätt och garanti än vad lagen tvingar dem till, så det kan vara bra att fråga vad som gäller när du köper. Ett stort steg mot en bättre ekonomi är att ta sig i kragen och returnera alla sina dåliga köp istället för att samla dem på hög, skänka bort dem eller sälja dem till underpris på Internet eller loppis!

Inga kommentarer: