måndag 30 juli 2007

Alfavärde

Nu har jag bekantat mig med ett nytt värde som kan vara till hjälp när man väljer fonder. Volatilitet, Sharpe och Beta försökte jag ju förklara kort i mitt inlägg Hur jag väljer och håller fonder, men nu har jag alltså snubblat över ett nytt värde som kan vara intressant att iaktta när man funderar på att köpa andelar i en fond.

Om man ser närmare på en fond på Morningstar, och väljer fliken "Risk och rating" kommer man att kunna se alfavärdet nästan längst ner på sidan.


På bilden kan man se att Nordea Småbolagsfond Norden har ett alfavärde på 11,00 jämfört med index. Alfavärdet visar den faktiska utvecklingen jämfört med den uppskattade utvecklingen enligt betavärdet under en treårsperiod. 11,00 betyder att fonden gått 11% bättre än uppskattat.

I praktiken används alfavärdet för att utvärdera hur duktig fondförvaltaren är. I dagens läge, när allting bara har gått upp, upp, upp och man börjar oroa sig för ras, kan en fond med ett högt, eller åtminstone positivt alfavärde kanske kännas lite tryggare, eftersom det tyder på att fondförvaltaren är kompetent, och kan göra det bästa av situationen vid en kraftig nedgång. Men det är ju viktigt att komma ihåg att man inte ska stirra sig blind på enskilda siffror, utan överskåda helheten...

Inga kommentarer: