torsdag 10 maj 2007

Hur jag väljer och håller fonder

Först vill jag tacka Finanskvinnan som noterade min blogg i ett inlägg. Jag har medvetet inte skrivit några nya inlägg i bloggen före jag var säker på att det överhuvudtaget fanns läsare.

Min uppfattning om hur folk väljer fonder är att många läser en artikel eller hör från nån bekant eller bankrådgivare att tillväxten i någon region eller någon specifik marknad är stark och så bestämmer de sig för att satsa på första bästa fond som specialicerat sig på det området. Jag skulle våga påstå att det inte alltid är helt klokt. Även om affärerna inom det specifika området går bra, betyder det inte att fondförvaltaren är tillräckligt aktiv eller kompetent.

Eftersom jag är Nyckelkund (ungefär samma som PLUS-kund i Sverige) i Nordea på grund av vårt bostadslån, och det ger mig fördelaktiga rabatter på provisioner, har jag än så länge endast investerat i Nordea-fonder. För att ens ta en fond i beaktande som investeringsobjekt kollar jag fondrapporten. Jag har helt och hållet ignorerat alla fonder utom aktiefonderna, för att de ger så låg avkastning.

För Småbolagsfonden Norden, som har funkat bäst för mig, ser den ut ungefär så här (fast på svenska om ni följer instruktionerna nedan). Konstigt nog hittade jag inte fondrapporterna från svenska Nordeas hemsida, utan jag är tvungen att gå till Nordea Finland och välja "Fonder Nytt" nere till höger. Där kan man kolla in fondrapporterna som PDF-filer. Det är till stor del samma fonder som säljs i Sverige, fast valutan visas i euro.

En stabil kurva och bra avkastning är ju förstås bra. Många undersöker inte fonden närmare än så. Jag har valt fonder som har gett en bra avkastning både långvarigt och kortvarigt, men den delen som är avgörande är riskprofilen.

Om du inte är beredd att ta risker är detta ingen fond för dig, men annars är den överlag enligt mig en relativt stabil och bra fond. Det finns tre värden här som är avgörande:

Volatilitet
Anger hur mycket fonden svänger med tiden. Om du har ett svagt hjärta är en fond med låg volatilitet kanske det bästa för dig. Ju högre volatilitet, ju mer svänger den upp och ner. Småbolagsfonden Norden anser jag att har OK volatilitet eftersom den är lägre än volatiliteten för index.

Sharpe
Sharpe-kvoten anger hur stor avkastning man beräknas få i förhållande till risken. Det skulle inte falla mig in att välja en fond med lägre sharpe-kvot än 1 (vilket skulle innebära att man tar en större risk än vad man beräknas få avkastning), men helst ser jag en Sharpe-kvot på åtminstone 2-3. Den här faktorn är den mest avgörande för mig, förutom fondens tidigare avkastning.

Beta
Betavärdet anger hur mycket en fond beräknas förändras i förhållande till index. Om fonden har ett beta på 0.8 och index sjunker med 1%, beräknas fonden sjunka med bara 0,8%. Å andra sidan, om index stiger med 1%, beräknas fonden stiga med endast 0,8%.

Jag säger på intet sätt att min metod att välja fonder är den bästa, men den har funkat bra hittills, och jag följer den heller inte slaviskt. Senast investerade jag i Nordeas Indien-fond, fast den var så ny att den ännu inte hade en beräknad Sharpe-kvot, men det gjorde jag endast för att det har varit så mycket tal om att marknaderna i Ryssland, Balt-staterna och Kina riskerar att överhettas. Då kändes Indien som ett bra alternativ.

Till sist kan jag ju nämna att det gäller att ha lite is i magen när man investerar i fonder. Bara för att fonderna går ner, behöver det inte vara en orsak att sälja. Jag kommer ihåg hur orolig jag var när kurserna rasade efter bombdåden i Madrid 2004 och hur min första instinkt var att sälja allt för att minska förlusterna, men jag behöll mina investeringar och det tog inte länge före marknaden återhämtade sig. Jag är glad idag att jag gjorde det beslutet.

Fonder är långvariga investeringar, och trots börskrascherna 1929, 1987 och IT-bubblan, så har ju börsen alltid återhämtat sig och fortsatt gå uppåt. Exakt vid vilket läge det är dags att sälja har jag inte riktigt klurat ut än, men jag tror i alla fall att man inte alls ska följa den första panikinstinkten och sälja allt. Ta ett djupt andetag och försök utvärdera situationen. Jag har läst att en negativ börshändelse ofta förvärras mycket av att alla oerfarna småsparare paniksäljer fast det egentligen inte skulle ha varit nån större fara.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Trevlig sida du har!
Nu har du ytterligare en läsare.

Länka gärna min sida så länkar jag din.

Hälsningar,
investeraren
http://investeraren.blogspot.com/

Jack of all Trades sa...

Vad kul! Länken är på plats och funkar!

Anonym sa...

Har nyligen börjat intressera mig för fonder, på tiden om jag får säga det själv och din sida har och framförallt det här inlägget har hjälpt mig en hel del. Kanon! Kommer fortsätta följa din blogg =)

Anonym sa...

Hejsan,
mitt namn är Sofia Yoo och jag är webbredaktör på en sajt som heter ”Personliga möten” (Se nordea.minimedia.se), som består av journalistiska texter med Nordea som avsändare. Texterna ”puffas” med rubriker och bilder på SvD.se, Blocket och Google Display-nätverket.

Vi är alltid ute efter bra och originella historier och spännande karaktärer. Kanske skulle ni ha lust att ställa upp på en kort telefonintervju? På samma gång får ju även ni lite gratisreklam för bloggen.

Är det något ni tror att ni skulle kunna hjälpa till med? Inboxa mig så berättar jag mer! Min mejladress är sofia.yoo@minimedia.se