måndag 14 maj 2007

Sista lottoraden spelad

I flera år har jag varit med i ett lottobolag med fyra av mina kompisar. Visst har vi fått några fyror och till och med en femma, men på plus har vi aldrig legat. För nån vecka sedan kollade jag upp lite statistik om (finska) Lotto. Det är 1,2% chans att man ska vinna på en inlämnad lottorad, och om man vinner, är det 94% chans att det bara är fyra rätt.

Idag har jag gjort någonting som jag är säker på att är klokt. Jag sade upp mig från lottobolaget och har bestämt mig för att föra in pengarna i fonder istället, så istället för 100€ per månad kommer jag nu att investera 115€ per månad och chansen är ju ganska stor att det i längden ger en mycket bättre utdelning än vad lotto gjorde.

Dessutom hittade jag en tia på parkeringen utanför mataffären för ett par veckor sen, och den kommer jag också att slussa in i fonderna, så nästa månadsinbetalning blir 125€.

Inga kommentarer: