torsdag 31 maj 2007

Varför vill man bli rik?

Jag har kollat igenom lite statistik över hur folk hittar till den här bloggen. De flesta verkar komma ifrån Google och enligt statistiken söker många på "bli rik". Jag hade faktiskt aldrig förväntat mig att så många längtade efter att bli rika. Men på en rad stod en annan sökfras; "varför vill man bli rik". Ja, egentligen är det ju inte monetär rikedom som är mitt ultimata mål. Jag vill inte kunna bada i pengar som Farbror Joakim. Jag vill inte ha en 70 meters yacht. Jag vill bara slippa sälja mitt liv till andra, eller åtminstone välja själv när jag ska göra det.

Just nu säljer jag lite över en tredjedel av min vakna tid om man räknar in arbetsresor. Tid under vilken jag inte gör vad jag själv vill, utan lyder min arbetsgivare. Tid som jag aldrig kan köpa tillbaka, oavsett hur rik jag skulle bli. Om jag känner för att fiska när jag vaknar på morgonen, vill jag kunna åka och fiska. Om jag vill spendera dagen med min familj i solskenet, varför ska jag sitta i ett kontorsbås tills solen går ner?

Så det är vad det handlar om. Att jag vill kunna bestämma när jag ska jobba, om jag ska jobba och i så fall med vad och ändå kunna vara säker på att ha mat på bordet och tak över huvudet. That's it. Det är verklig rikedom!

Inga kommentarer: