tisdag 29 maj 2007

Dags att omförhandla räntan på lånet

Jag har fått hem ett papper från banken där det står att perioden för min fasta ränta på 4% går ut i juni, och att räntan automatiskt blir Nordea Prime, som för tillfället står på 4% + marginal, om jag inte kontaktar banken och önskar annat.

Jag ringde till vår privata bankrådgivare för att höra mig för vilka möjligheter som fanns. Nästan det första hon sa, utan att jag frågade, var att hon kan sänka min marginal från 1% till 0,5%. Jag antar att många skulle tänka "Hurra! En halv procent mindre ränta på lånet!", men jag blev smått irriterad. Irriterad på mig själv för att jag inte hållit koll på ekonomin så pass att jag vetat om att den möjligheten funnits tidigare och irriterad på banken för att de inte bryr sig om att berätta sådant åt sina kunder genast möjligheten finns, utan berättar det så där helt appropå när man råkar ringa.

Sedan funderade jag förstås vilken ränta som skulle vara den bästa; rörlig Nordea Prime som med marginal blir 4,5% eller 3 års bunden 12 månaders Euribor + marginal, som blir ungefär 4,9%. Då rekommenderar min rådgivare mig att ta rörlig Nordea Prime med argumentet "många av våra kunder väljer den just nu för att den är lägre". Jamen hallå! Är det som "alla andra" gör alltid ett bra beslut? Särskilt om de gjort beslutet på grund av sina bankrådgivares huvudlösa rekommendationer? Och ska verkligen en "professionell" bankrådgivare inte kunna motivera sina rekommendationer bättre än så? Jag bad att få återkomma när jag hade studerat läget själv.

Nordeas egna prognoser förutspår att räntan kommer att höjas redan i juni och fortsätta att öka ännu 2008. Fortsätter räntan att stiga i samma takt som den gjort de senaste 1,5 åren så skulle lånet med fast ränta vara förmånligare redan inom ett halvår. Enda problemet är att man inte vet hur länge räntestigningen kommer att pågå. Tänk om jag binder räntan i tre år och Euribor sedan börjar falla efter ett år? Då sitter jag där och känner mig dum. Men tänk om jag väljer rörlig ränta och Euribor istället rusar iväg mot 6-7% som räntan låg på 1995. Vad gör jag då? Panikbinder lånet till en 7,5% ränta i tre år för att garantera mig mot personlig konkurs?

Att binda räntan känns som det säkrare alternativet, men inte har jag ju nån lust att vara bunden till 4,9% ränta heller ifall att Euribor skulle sjunka tillbaka till 2,2%. DÅ skulle ju vara det perfekta läget att binda räntan. Just nu är jag väldigt förvirrad och har ingen aning om vad jag ska göra.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är alltid billigare att ha rörlig ränta över en konjunkturcykel än en fast. Jag kör alltid rörligt och amorterar istället mellanskillnaden mot den fasta. Fast ränta är en försäkring pga att du har en så dålig ekonomisk situation (inga tillgångar som kan balansera lånet) - mellanskillnaden är en försäkringspremie. Jag betalar den till mig själv och du till banken.

Jack of all Trades sa...

Ja, i och för sig, om man räknar på en hel konjunkturcykel, men skulle inte det optimala vara att lyckas ha rörlig ränta när den är låg och låsa räntan när den börjar gå upp, för att sedan ha rörlig ränta igen när den återgått till låg? Problemet är ju bara att kortaste perioden för fast ränta i min bank är 3 år, och mycket hinner hända under så lång tid.

Admin sa...

Jag skulle valt den fasta, men jag är ju försiktig av mig.