måndag 7 maj 2007

Uppvaknande ur ekonomisk dvala

Ja, detta är ännu en blog om ekonomiskt oberoende. Sådana verkar det finnas gott om.

Till att börja med vill jag bara påpeka att jag inte har någon som helst ekonomisk utbildning, och att det jag tycker och tänker här inte nödvändigtvis behöver vara klokt fast det kanske till och med skulle råka låta så. Jag är här på Jorden för att lära mig, så jag är tacksam för åsikter eller korrigeringar.

För ungefär tre och ett halvt år sedan bestämde jag mig för att börja spara i fonder. Då drömde jag inte ännu om ekonomiskt oberoende på annat sätt än att jag gick och hoppades på sju rätt på Lotto. Jag började spara i fonder mest för att jag var trött på de usla räntor som bankerna erbjöd på sparkonton. Att bankerna kallade det för att spara, när räntan knappt täckte inflationen kändes ganska sorgligt.

I alla fall... I tre månaders tid lade jag in 100 euro per månad i fonder som jag valde efter eget huvud. Sedan ringde en gubbe från Skandia och lurade mig att starta en pensionsförsäkring för 125 euro per månad, så mina fondinvesteringar hamnade på is. Sedan dess har pensionsförsäkringen direktdebiterats från mitt konto och jag har inte varit särskilt aktiv med det ekonomiska.

Utan min vidare inblandning har pengarna jag investerade i fonder växt från 300€ till ungefär 650€ medan pensionsförsäkringen som jag kontinuerligt betalat totalt ca. 5000€ till, har växt till ca. 5800€. Enkel procenträkning har fått mig att anta att det skulle löna sig för mig att fortsätta investera i fonder.

För ett par veckor sedan hände nåt som fick mig att vakna ur dvalan. Jag skulle flyga utomlands för ett kort arbetsuppdrag och behövde nåt att läsa. I bokhandeln på flygplatsen fick jag syn på en bok som jag hade sett ett Oprah Winfrey-avsnitt om för flera år sedan, och mindes att de gång på gång upprepade att det är en bok som alla borde läsa. Jag köpte boken, och läste den. Boken förändrade min syn på min ekonomi och min arbetssituation totalt.

6 kommentarer:

Martin sa...

*** Hepp! Första kommentaren någonsin på din blogg! ***
Ännu en ekonomisk oberoende blogg.
Spännande.

Funderar också på att starta en men det känns som jag skulle skriva mest för blinda människor ungefär.

Jack of all Trades sa...

Tackar för den! Om du har något att skriva är det klart att du ska starta en blogg!

Nu när det bevisligen finns människor som läser den här, kommer jag förstås att sitta med ångest över att ha något att fylla ut den med...

Anonym sa...

Men hallååå!!
Vad är det för bok då ???
:-)

Jag har lagt in din blogg i min favoritlista och kommer att titta in emellanåt.
Det är alltid kul att få veta vad andra gör med sin ekonomi, tyvärr är mina närmaste inte intresserade av det så folk på nätet få jag inspireras av.

Forsätt blogga!
Tack.
//Susanne

Jack of all Trades sa...

Det var en "cliffhanger". Bokens namn kom i nästa inlägg; alltså "Rich Dad, Poor Dad. Vägen till ekonomisk framgång".

Mina näraste är inte heller så intresserade av ekonomi, så det känns kul att det finns ett aktivt bloggargäng som man kan få idéer och eventuellt stöd ifrån.

Anonym sa...

"Rich Dad, Poor Dad" förändrade min syn på privatekonomi totalt också. Jag har nu satt upp och skrivit ner en plan för min ekonomi, jag har skurit kraftigt i mina utgifter (ingen tv, matlådor på jobbet, bytt tele- och internet-operatör m.m) och ökar successivt min passiva inkomst genom att köpa tillgångar som ger avkastning.
Har du läst "Retire Young, Retire Rich" och "The Cashflow Quadrant" också ?
Att man kan tjäna pengar på att förpacka Kiyosakis ideer visar www.balansekonomi.nu !

Jack of all Trades sa...

Jag har böckerna du nämnde som ljudböcker, men jag har inte hunnit lyssna på dem än. Jag ska nog också börja ta tag i min ekonomi lite bättre bara jag får mer rutin på livet. Jag kikade på Balansekonomi också. Verkar intressant!