tisdag 15 maj 2007

Snålmat och sushi

Jag har just läst igenom Miljonär innan 30, en blogg skriven av en kille som jobbar hårt på att spara så mycket av sin inkomst som möjligt. Det verkar som en och annan försöker förlöljliga honom. Antagligen kommer samma människor att gå och morra och mumla om 15 år, om/när han uppnått sina mål och surfar omkring på en räkmacka.

Personligen vet jag inte om jag skulle kunna pressa mig riktigt lika långt med mitt sparande, men i hans inlägg om hotellvistelserna kände jag igen mig. Jag har också suttit på rummet och ätit bönor och nudlar istället för att äta ute och nästan varje gång jag gick förbi receptionen, norpade jag med mig ett äpple från fruktskålen. Enda skillnaden var att jag hade en vattenkokare på rummet, så jag hade tillgång till rejält hett vatten att värma maten med. Förutom bönor och nudlar, är annan passlig snålmat på resan bröd med sardiner eller makrill i tomatsås och soppa på burk. Min mest avancerade cuisine var när jag värmde en burk konserverad spaghetti i tomatsås och blandade ner en burk tonfisk i den. "Chez Jack" lär knappast får tre stjärnor i Guide Michelin, men mycket pengar sparade jag.

Jag är också en av dem som älskar sushi, och jag har märkt att det blir dyrt att äta sushi om man vill ha en portion som faktiskt mättar, men vet ni vad? Det är inte så svårt att laga sushi själv! T.ex. JFK Shop i Stockholm och Tokyokan i Helsingfors borde ha allt man behöver och båda säljer över Internet. När man börjar laga egen sushi, kan det kännas lite dyrt i början, eftersom man måste köpa lite ingredienser som man antagligen inte redan råkar ha hemma i skåpen, men i längden lönar det sig om man är sushi-frälst.

Ett baspaket skulle kunna se ut så här:
Sushi-bok, ca 120 kr.
Makisu (matta för att rulla sushi), 25 kr
Risvinäger (JFK verkar inte ha vinäger på Internet)
Sojasås, 39 kr
Nori (sjögräs), 26 kr för 10 ark
Wasabi (stark pasta), 22 kr
Gari (inlagd ingefära), 15 kr
Ris

I runda slängar skulle det väl gå loss på 280-300 kr, priset för tre sushi-måltider på restaurang. Efter det första inköpet, kostar det inte så mycket per sushi-sats mer. Det blir mycket billigare än att äta ute. Dessutom är det roligt att laga sushi. Värmer man lite sake att smutta på och lyssnar på lite japansk musik under tiden, skulle man kanske till och med kunna kalla det för en upplevelse.

Visst svor jag första gången jag skulle laga min egen futomaki, men efter tredje, fjärde gången började det gå riktigt bra. Jag brukar fylla min futomaki med gurka och krabbpinnar, men man kan ju i princip fylla dem med vad som helst. Istället för sushi-ris brukar jag använda vanligt grötris. Funkar precis lika bra enligt min åsikt, och är oftast billigare.

Inga kommentarer: