måndag 7 maj 2007

Rich Dad, Poor Dad

Boken som förändrade min syn på tillvaron var Rich Dad, Poor Dad Vägen till ekonomisk framgång av Robert T. Kiyosaki.

Vi har vårt eget hus (fast egentligen äger banken si så där 92% av det ännu) och argumentet som man alltid kastar fram när det blir diskussion om hyra vs. egen bostad är ju "När man hyr bostad, har man ju inget till godo den dagen när man flyttar ut. Har man egen bostad betalar man åt sig själv och får ut pengar den dagen man lämnar ifrån sig bostaden."

Vad Kiyosaki fick mig att inse är att man kan tillämpa samma tankesätt på sitt arbete. Som arbetstagare gör du din arbetsgivare rik, men den dagen du går ut genom dörren för sista gången har du ingenting för det, förutom möjligtvis en guldpläterad kvartsklocka och en pension som just och just räcker till kattmat och stödstrumpor.

"Aha", tänkte jag, "det är alltså egen företagare jag ska bli!", men Kiyosaki förklarar vidare att det inte förbättrar situationen mycket mer och tar ett steg längre. Fortsättningsvis rullar ju kulorna in bara så länge som man sliter dag ut och dag in. Vad man vill uppnå är ju att hamna i samma säte som våra arbetsgivare. Så länge de sätter några timmar i veckan på administration, fortsätter pengarna att rulla in.

Eftersom nu de flesta av oss inte riktigt har råd att anställa nån att generera pengar åt oss, och inte heller vet vad för slags aktivitet man skulle kunna tjäna pengar på, finns det ju en annan lösning; att låta våra pengar jobba för oss. Jag har testat och det verkar funka. Min ursprungliga investering på 300€ ger för tillfället en avkastning på ungefär 10€ i månaden. Mitt mål är att den månatliga avkastningen ska överstiga min månadslön, och att jag därmed kan välja fritt vad jag vill jobba med oberoende av lön, eller om jag vill jobba överhuvudtaget.

Jag följer en relativt enkel formel:

Steg 1. Lär dig lite om ekonomi
Steg 2. Spara lite pengar
Steg 3. Investera pengarna i nåt som verkar klokt
Steg 4. Gå till steg 1

Förutom dessa steg behöver man ju också kontrollera att tidigare investeringar inte sjunker i värde. Ju högre volatilitet (marknadskänslighet eller prisrörlighet), ju oftare borde man checka läget. Sina aktiefonder skulle jag säga att man borde kolla ungefär en gång i månaden, medan aktier borde hållas under relativt frekvent kontroll. Räntefonder behöver nästan ingen uppmärksamhet alls.

2 kommentarer:

Martin sa...

om man läser "hur jag blev rik" bloggen så har en disskution varit uppe ifall en bostadsrätt/villa är en tillgång eller inte.

Jag ser det som en tillgång. Vad är din ståndpunkt?

Jack of all Trades sa...

Eftersom vårt hus inte genererar någon avkastning utan endast utgifter och vi inte planerar att någonsin sälja det, ser jag det inte som en tillgång. Till och med när lånet är avbetalat kommer fortfarande huset endast att generera utgifter.

Skulle vi ha köpt det för att hyra ut det eller sälja till ett högre pris skulle det ha varit en tillgång, så länge avkastningen var högre än utgifterna.